تولّد و شهادت

مورّخان در تاريخ تولّد امام جواد عليه‏السلام ، اختلاف دارند؛ عده‏اى ميلاد آن حضرت را دهم رجب، برخى ۱۵ ماه رمضان و بعضى نيز ۱۹ ماه رمضان سال ۱۹۵ ه . در شهر مدينه مى‏دانند.

پدر بزرگوار جواد الائمّه عليه‏السلام ، امام رضا عليه‏السلام مى‏باشد؛ شخصيت ارجمندى كه ميزان فضايل و حيطه حيات علمى، عبادى و دينى‏اش، بركسى پوشيده نيست.

مادر امام جواد عليه‏السلام ، بانوى گرامى و پاكدامنى بود به نام «سبيكه» (سكينه) و به روايت ديگر «خيزران». آن بانوى مؤمنه به خاندان شايسته امّ‏المؤمنين «ماريّه قبطيّه»تعلّق داشت. بعضى‏ها نام وى را «ريحانه» و «درّه» نيز گفته‏اند.

امام جواد عليه‏السلام بعد از ۲۵ سال زندگى افتخارآميز، سرانجام در آخر ذيقعده سال ۲۲۰ ه . با تحريك معتصم عباسى و به وسيله همسرش امّ‏الفضل مسموم و به شهادت رسيد. بدن مطهّرش در گورستان قريش در بغداد، كنار قبر جدّ بزرگوارش امام كاظم عليه‏السلام ـ كاظمين ـ به خاك سپرده شد.

سخنان آغازين

امام جواد عليه‏السلام در روز سوم ميلادش؛ لب به سخن گشود و بعد از حمد و ستايش خداوند متعال، به پيامبراكرم و خاندان عترت عليهم‏السلام درود فرستاد.

از حكيمه دختر موسى بن جعفر عليه‏السلام ، آن بانوى متديّن و شايسته، كه سرپرستى امور تولّد امام جواد عليه‏السلام را به عهده داشت، نقل شده است كه گفت:

... امام جواد عليه‏السلام بعد از تولّد، فرمود: «اشهد ان لا اله الاّ اللّه و انّ محمّداً رسول اللّه.»

و در روز سوم بعد از ميلادش فرمود: «الحمد للّه و صلّى اللّه على محمّد و على الائمّة الرّاشدين.»

و نيز افزود: در روز سوم تولّدش، چشمانش را گشود و به سوى آسمان چشم دوخت و سپس به سمت راست و چپ نگاه كرد. آنگاه فرمود: «أشهد ان لا اله الاّ اللّه، و أشهد انّ محمّداً رسول اللّه»؛ از ديدن حالت‏هاى وى تعجب كردم و هنوز در عالم شگفتى فرو رفته بودم كه پدرش امام رضا عليه‏السلام آمد. به آن حضرت گفتم: از چيزهايى كه از اين كودك شنيدم، به شگفت آمده‏ام! پرسيد: چه چيز شنيده‏اى؟ آنچه ديده و شنيده بودم، برايش تعريف كردم. حضرت فرمود:

«يا حكيمة! ماترون من عجائبه اكثر؛ اى حكيمه! شگفتى‏هايى كه بعد از اين، از او خواهيد ديد؛ بيشتر از آنچه تاكنون ديده‏ايد، خواهد بود.»

القاب، كنيه

براى پيشواى نهم، القاب متعدّدى ذكر كرده‏اند؛ مهم‏ترين آنها عبارتند از:

جواد؛ تقى؛ مرتضى؛ قانع؛ رضى؛ مختار؛ باب المراد؛ زكى؛ متوكّل؛ منتجب

كنيه آن حضرت «ابوجعفر» مى‏باشد كه معمولاً در روايات تاريخى به «ابوجعفرثانى» معروف است تا با «ابوجعفر اوّل»، يعنى امام باقر عليه‏السلام اشتباه نشود.

در طاعت كردگار

امام جواد عليه‏السلام عابدترين فرد زمانش بود. محبّت و علاقه‏اش نسبت به باريتعالى وصف نشدنى و خوف، خشوع و اخلاصش در طاعت و عبادت خداوند ستودنى است. براى ترسيم جلوه‏هاى عبادى آن حضرت، به چند نمونه بسنده مى‏كنيم:

الف) نماز

امام جواد عليه‏السلام علاوه بر عبادات و نوافل معمول، نافله مخصوصى داشت. نافله آن حضرت دو ركعت بود؛ در هر ركعت، سوره فاتحه را قرائت مى‏نمود و آنگاه هفتاد مرتبه سوره اخلاص را تكرار مى‏كرد.

هرگاه وارد ماه جديد مى‏شد، در روز اوّل ماه، دو ركعت نماز به جاى مى‏آورد؛ در ركعت اوّل، بعد از سوره حمد، به تعداد روزهاى ماه (۳۰مرتبه) سوره توحيد را مى‏خواند. در ركعت دوم بعد از حمد، سوره انّاانزلناه را مثل ركعت اوّل تلاوت مى‏كرد.

ب) روزه

روزه‏هاى مستحبّى آن حضرت نيز زياد بود. پانزدهم و بيست و هفتم ماه رجب روزه مى‏گرفت. اهل خانه و غلامانش نيز او را در روزه گرفتن همراهى مى‏كردند.

علاوه بر اين، گاهى ميزان عبوديت و بندگى خويش را نسبت به مقام لايزال الهى با اذكار و ادعيه ابراز مى‏نمود. برخى از مناجات و ادعيه آن حضرت عبارت است از:

الف) در حال قنوت

«اللّهمّ أنت الاوّل بلا اوّليّة معدودة، و الآخر بلا آخريّة محدودة، أنشأتنا لا لعلّة اقتساراً، واخترعتنا لا لحاجة اقتداراً، و ابتدعتنا بحكمتك اختياراً، و بلوتنا بأمرك و نهيك اختباراً، و ايّدتنا بالآلات، و منحتنا بالأدوات، و كلّفتنا الطّاقة، و جشمتنا الطّاعة، فأمرت تخييراً و نهيت تحذيراً، و خوّلت كثيراً، و سألت يسيراً، فعصى أمرك فحلمت، و جهل قدرك فتكرّمت...»

ب) بعد از نماز

«رضيت بااللّه ربّاً، و بالاسلام ديناً، و بالقرآن كتاباً، و بمحمّد نبيّاً، و بعلىٍّ وليّاً، والحسن، والحسين، و علىّ بن الحسين، و محمّد بن علىّ، و جعفر بن محمّد، و موسى بن جعفر، و علىّ بن موسى، و محمّد بن علىّ، و علىّ بن محمّد، والحسن بن علىّ، و الحجّة‏بن الحسن بن علىّ، أئمّةً.

اللّهمّ وليّك الحجّة فاحفظه من بين يديه و من خلفه و عن يمينه و عن شماله و من فوقه و من تحته، وامدد له فى عمره، و اجعله القائم بأمرك، المنتصرلدينك و أره ما يحبّ و تقرّبه عينه فى نفسه و فى ذرّيته و أهله و ماله و فى شيعته و في عدوّه، و أرهم منه ما يحبّ و تقرّبه عينه، واشف به صدورنا و صدور قوم مؤمنين.»

ج)براى برآورده شدن حاجت

راوى مى‏گويد: نامه‏اى خدمت امام جواد عليه‏السلام فرستادم. در آن نامه، از حضرت تقاضا كرده بودم كه دعايى برايم ياد بدهد. آن حضرت اين گونه برايم نوشت:

تقول اذا اصبحت و أمسيت: «اللّه اللّه اللّه، ربّى الرّحمن الرّحيم، لا اشرك به شيئاً» و ان زدت على ذلك فهو خير، ثمّ تدعو بما بدأ لك فى حاجتك، فهو لكل شى‏ء باذن اللّه تعالى، يفعل اللّه ما يشاء.

انوار هدايت

در منابع تشيّع و تسنّن، از امام جواد عليه‏السلام حدود ۲۵۰ گوهر ماندگار در زمينه‏هاى مختلف فقهى، اخلاقى و اجتماعى به ما رسيده است. شايسته است كه به ذكر چند نمونه كه بيشتر در منابع اهل سنّت است، اشاره كنيم؛ اميد است كه اين جملات نورانى مشعلهاى فروزانى باشند در دهكده ظلمانى جهان امروز و چراغ‏هايى در كوره راه‏هاى دشوار زندگى.

۱. مَنِ اسْتَغْنى بِاللّهِ افْتَقَرَ النّاسُ اِلَيْهِ، وَ مَنِ اتَّقىَ اللّهَ اَحَبَّهُ النّاسُ؛ كسى كه با اتكاء به خدا، روى نياز از مردم بگرداند، مردم به او نيازمند مى‏شوند. و كسى كه پرهيزكارى پيشه سازد، محبوب مردمان مى‏گردد.

۲. حَسْبُ الْمَرْءِ مِنْ كَمالِ الْمُرُوَّةِ اَنْ لا يَلْقى اَحَداً بِما يَكْرَهُ؛ كمال مروّت آن است كه انسان با هيچ كس چنان رفتار نكند كه برخودش نمى‏پسندد.

۳. مَنِ اسْتَحْسَنَ قَبيحاً كانَ شَريكاً فيهِ؛ آنكه كار زشتى را نيكو شمارد، در آن كار شريك است.

۴. مَنْ وَعَظَ اَخاهُ سِرّاً فَقَدْ زانَهُ وَ مَنْ وَعَظَهُ عَلانِيَةً فَقَدْ شانَهُ؛ كسى كه برادر مؤمن خود را پنهانى پند دهد، او را آراسته، و كسى كه آشكارا و در حضور ديگران نصيحت كند، چهره اجتماعى او را زشت ساخته است.

۵. عُنوانُ صَحيفَةِ الْمُسْلِمِ حُسْنُ خُلْقِهِ؛ سرآغاز نامه عمل مسلمان در قيامت، نيك خُلقى اوست.

۶. مَنْ وَثِقَ بِاللّهِ وَ تَوَكَّلَ عَلَى اللّهِ نَجاهُ اللّهُ مِنْ كُلِّ سُوءٍ وَ حَرَزَ مِنْ كُلِّ عَدُوٍّ؛ هركس به خدا اعتماد داشته باشد و بر او توكلّ كند، خدا او را از هر بدى نجات مى‏بخشد و از هر دشمنى حفظ مى‏كند.

۷. اَلْكَمالُ فِى الْعَقْلِ؛ كمال آدمى در خردمندى است.

۸. اَلْعامِلُ بِالظُّلْمِ وَالْمُعينُ عَلَيْهِ وَالرّاضى شُرَكاء؛ ستمكار و يارى كننده ستمكار و كسى كه به ستم او راضى است، همه در گناه آن شريكند.

۹. يَوْمُ الْعَدْلِ عَلَى الظّالِمِ اَشَدُّ مِنْ يَوْمِ الْجَوْرِ عَلَى الْمَظْلُومِ؛ روز دادخواهى و عدالت بر ستمگر سخت‏تر از روز ستم بر ستمديده است.

۱۰. ثَلاثٌ يُبَلِّغْنَ بِالْعَبْدِ رِضْوانَ اللّهِ تعالى: كَثْرَةُ اْلاِسْتِغْفارِ وَ لينُ الْجانِبِ وَ كَثْرَةُ الصَّدَقَةِ وَ ثَلاثٌ مَنْ كُنَّ فيهِ لَمْ يَنْدَمْ: تَرْكُ الْعَجَلَةِ وَالْمَشْوَرَةُ وَالتَّوَكُّلُ عَلَى اللّهِ عِنْدَ الْعَزْمِ؛ سه چيز انسان را به خشنودى خدا مى‏رساند: بسيار آمرزش خواستن از خدا؛ نرم خويى با مردم؛ و بسيار صدقه دادن.

و سه خصلت است كه در هر كس باشد، پشيمان نمى‏شود: شتاب نكردن در كارها؛ مشورت در كارها؛ توكّل بر خدا هنگامى كه بر انجام كارى تصميم مى‏گيرد.

۱۱. اَلْعِفافُ زينَةُ الْفَقْرِ، وَالشُّكْرُ زينَةُ الْغِنى، وَالصَّبْرُ زينَةُ الْبَلاءِ، وَالتَّواضُعُ زينَةُ الْحَسَبِ، وَالفَصاحَةُ زينَةُ الْكَلامِ، وَالْحِفْظُ زينَةُ الرِّوايَةِ، وَخَفْضُ الْجَناحِ زينَةُ الْعِلْمِ، وَحُسْنُ الاَدَبِ زينَةُ الْعَقْلِ، وَبَسْطُ الْوَجْهِ زينَةُ الْكَرَمِ، وَ تَرْكُ المَنِّ زينَةُ الْمَعْرُوفِ، وَالْخُشُوعُ زينَةُ‏الصَّلوةِ، وَ تَرْكُ مالا يَعْنى زينَةُ الْوَرَعِ؛ پارسايى زينت فقر، شكر زينت توانگرى، شكيبايى زينت بلا، فروتنى زينت شأن و بزرگى، گويايى زينت سخن، نگهدارى و ضبط دقيق زينت روايت، تواضع زينت دانش، ادب زينت خرد، گشاده‏رويى زينت كرم و بخشندگى، منّت ننهادن زينت احسان و نيكى، توجّه و حضور قلب زينت نماز، ترك كارهاى بيهوده زينت تقوا و پرهيزكارى است.

۱۲. كَيْفَ يَضيعُ مَنِ اللّهُ كافِلُهُ، وَ كَيْفَ يَنْجُو مَنِ اللّهُ طالِبُهُ؛ چگونه ممكن است كسى كه خدا سرپرست اوست، تباه شود؛ و چگونه ممكن است كسى كه خدا در تعقيب اوست، رهايى يابد؟

۱۳. عِزُّالْمُؤْمِنُ غِناهُ عَنِ النّاسِ؛ عزّت مؤمن در بى‏نيازى از مردم است.

۱۴. اَلْعُلَماءُ غُرَباءٌ لِكِثْرَةِ الْجُهّالِ بَيْنَهُمْ؛علما با زياد بودن جاهلان، غريبند.

حيات فكرى و سياسى امامان شيعه، رسول جعفريان

 اصول كافى،الارشاد، التهذيب،  مسار الشيعه، كشف الغمّه

اعلام الهداية، مجمع جهانى اهل بيت

 نورالابصار، شبلنجى