سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ وَ تَجْعَلُنَا فِيهَا مِنَ الدُّعَاةِ إِلَى طَاعَتِكَ وَ الْقَادَةِ إِلَى سَبِيلِكَ وَ تَرْزُقُنَا بِهَا كَرَامَةَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ

 

عرض سلام، ادب و احترام دارم خدمت همه حضار محترم در حسینیه حضرت امام خمینی (ره) ، دانشجویان ارجمند، مسئولین محترم... و یک سلام ویژه نه فقط از جانب خودم بلکه سلامی از جنس قولا من رب رحیم خدمت آیینه دار ولایت اهل بیت(ع) در دوران غیبت، حضرت آیت ا... العظمی سید علی حسینی خامنه ای.

بنده به نمایندگی از هـــمه ی کانون های قرآن و عترت و به بیان کامل تر به نمایندگی از همه دانشجویانی که در دانشگاه های سراسر کشور به فعالیت مذهبی می پردازند مصدع اوقات می شوم.  البته فعالان مذهبی دانشگاه ها سخنی برای راندن خدمت شما ندارند بلکه هر چه هست توبه به درگاه حضرت حق و عذر تقصیر بابت از دست دادن فرصت هایی ست که می توانستیم با قدرت بیشتری به ترویج معنویت در فضای دانشگاه ها بپردازیم، علی رغم همه ی تلاش های مجدانه...

حضرت امام خمینی (ره) فرمودند:

«آنچه كه در اسلام مطرح است اموال نيست؛ ماديات نيست؛ معنويات است كه بايد از دانشگاه به همه اقشار سرايت بكند.  . . .  دانشگاه بايد مركز درست كردن انسان باشد»[1]

و حضرت عالی کرارا در این سال ها بر لزوم ترویج روح معنویت در دانشگاه تاکید کرده اید تا حدی که سال قبل توقعی را نسبت به دانشگاهیان مطرح نمودید که:

«من توقعم اين است كه كسى كه وارد دانشگاه ميشود، اگر قبل از آنكه وارد دانشگاه بشود، تقيدات دينى‌اش ضعيف بوده، با ورود به دانشگاه، تقيدات دينى‌اش تقويت شود. بنابراين آرمان‌گرائى در معنويت و اخلاق هم يك امر معتبرى است؛ مثل آرمان‌گرائى در سياست، مثل آرمان‌گرائى در علم و در همه‌ى امور زندگى.»

 

شما بر آرمانگرایی در معنویت تاکید نموده اید و چه آرمانی در معنویت بزرگتر و امید آفرین تر از رسیدن به ظهور و تلاش برای زمینه سازی آن است...

ما امروز در دانشگاه در تلاقی دو عنصر آرمانگرا قرار داریم یکی روح دانشجو بودن و جنبش دانشجویی که اصالتا آرمانگرا ست و دیگری گفتمان انتظار و مهدویت که بزرگترین آرمان بشریت است.

بنده عرضی دارم... ساختار بهره مندی از نیروی فوق العاده دانشجویی، از بیداری دانشجویی که تقریر صحیح تر جنبش دانشجویی ست در ترویج معنویت و در دانشگاه ها نقص دارد... امروز همه دانشجویانی که در حوزه امور مذهبی از قبیل کانون های قرآن و عترت، کانون های مهدویت و ... در دانشگاه ها فعالیت می کنند اذعان دارند که ساختار تشکیلاتی درستی برای استفاده از نیرو های دانشجو برای ساختن دانشگاه نیست. فعالیت های دانشجویان در حوزه ی دین یا در حد فعالیت های محدود کانونی زیر نظر مستقیم و بعضا بسیار محدود کننده و زونکن گرای مدیران فرهنگی دانشگاه هاست و یا در بهترین شرایط قائم به مدیرانی ست که شاید در حوزه فرهنگ به استقلال فعالیت های دانشجویی احترام می گذارند و به آن ها اعتماد می کنند و با رفتن آن ها شرایط کار به  سلیقه ی مدیر بعدی واگذار می شود!

ما اذعان داریم که راه حل اساسی برای کمک به تهذیب نفوس جوانانی که به دانشگاه وارد می شوند بیان مسائل معرفتی با زبان خود آنها و با پیگیری خودشان است و این مهم تنها از طریق تشکل های مستقل دانشجویی محقق می شود. و از قضا با عمومی تر شدن تحصیلات عالیه عده جوانانی که وارد دانشگاه می شوند نسبت به کل جوانان کشور در صد بالاتری شده است و این بر حساسیت امر می افزاید. شاید مسئولین بفرمایند چه نیازی به ایجاد تشکل ها و جنبش های دانشجویی جدید است مذهب به عنوان روح تمام تشکل های دانشجویی ست و وظیفه ی تمام آن هاست. بله... درست است... اما در چنین شرایطی امور دینی به عنوان یکی از اولویت های آن ها برایشان مطرح است که در پاره ای از اوقات اولویت هایی پایین تر از امور موردی سیاسی ست. ما معتقدیم امروز فضا و روح دانشگاه نیازمند ساختار ها و جنبش هایی ست که اولویت اول در آن ها ترویج معنویت و آرمانگرایی معنوی باشد.

ما با یک نوید خدمتتان رسیده ایم نویدی که نیاز به راهنمایی بیش از پیش شما دارد... قریب به یک سال است کانون های مهدویت از حدود130دانشگاه کشور به صورت کاملا خودجوش با یکدیگر متحد شده اند تا در امور مذهبی از مشورت هم بهره مند شوند و از حاصل تلاش یکدیگر بهره مند گردند تا در ترویج معنویت در دانشگاه ها یکپارچه عمل کنند و موجب هم افزایی تلاش هایشان گردند و به عنوان یک طرح آماده طرح تاسیس جنبش مهدوی دانشجویان را خدمتتان تقدیم می کنیم و می گوییم این 130 کانون مهدویت که مثل حلقه هایی در سراسر کشور بوده اند امروز با اتصال به هم زنجیری مستحکم خواهند ساخت که در دانشگاه اثر بخش تر؛ در سطح ملی کارآمدتر و در عرصه بین الملل تاثیرگذار تر باشند، امیدواریم تاسیس این جنبش در آینده راه را برای تاسیس تشکل ها و جنبش هاش مذهبی دیگر باز کند که متحد و با سازو کار دانشجویی به ترویج معنویت بپردازند این فکر ماست و در این زمینه به راهنمایی شما نیاز داریم.

البته می دانیم کار مذهبی و قرآنی خصوصا در فضای مهدویت باید بسیار حساس و دقیق باشد و روابط ساختاری آن باید بسیار با حساسیت و دقت و با پیوند عملی با حوزه و مراکز مطمئن و کارشناس در امور دینی و مهدوی که الحمدا... در کشور کم هم نیستند انجام شود تا عاقبتی اسف بار نداشته باشد.

از طرف دیگر هم معتقدیم ترس از تفسیر به رای ما را نباید از تدبر در قرآن و ترس از انحراف نباید ما را از فعالیت های مهدوی به دور بدارد.

ما اعلام می کنیم که ما نه طرفدار اشخاص و گروه هایی هستیم که هر خرافه ای را غیب می دانند نه طرفدار دسته ی دیگری که هر غیبی را خرافه می داند!

 

 

تیتروار به بیان برخی نقطه نظرات کانون های مذهبی نیز اشاره می کنم:

·         کادر سازی و مبارزه عملی با تکنو کراسی در دانشگاه با ترویج گفتمان انتظار و مهدویت: یکی از محاسن ترویج گفتمان انتظار در میان دانشجویان این است که موجب می شود که اشخاص در عین فراگیری تخصصی رشته ی خود، دارای بینشی می گردند که خود را در عرصه حضور امام مهدی(عج) واجب الحضور می بینند و به یافتن نقش خود در جهت پیشرفت جامعه ایی می پردازند که در محضر امام(عج) است، خواه امام ظاهر باشند خواه غائب. و این یعنی کادر سازی در گفتمان انتظار که افق عالی جمهوری اسلامی ست و چنین فردی که سال های متخصص شدنش را در چنین فضایی گذرانده چگونه ممکن است پس از متخصص شدن از تعهد دور باشد و این یعنی پاسخی عملی به ترکتازی اندیشه ی تکنوکرات ها...

و این تربیت متخصصان برای جامعه ی ظهور یکی از راه های زمینه سازی ظهور است تا دیگری امامی نیاید و به خاطر عدم زمینه سازی حکومت توسط منتظرانش، از شدت عدالت زهر شمشیر بر فرقش در سحرگاه چنین روزی بنشیند.

·         تاسیس دانشگاه جامع علوم و فنون تلاوت و حفظ قرآن کریم: این دانشگاه با نگاه اصولی و علمی به مقوله ی تلاوت و حفظ قرآن کریم می تواند فرصتی شود برای تربیت معلمان قرآنی که با پذیرش مسئولیت تربیت کودکان نسل بعد از فرصت 12 ساله تحصیلات متوسطه و ابتدایی برای حفظ و تثبیت تمام یا بخش هایی از قرآن(به صورت موضوعی و ...) حداکثر استفاده را کنند و در نهایت حاصل می شود ورود یک دانش آموز قرآنی به دانشگاه.

البته در نحوه ی جذب افراد داوطلب ورود به چنین دانشگاهی برای مربی شدن باید تدابیری اندیشیده شود که تا حدامکان افراد با دغدغه ی قرآنی و سوابق قرآنی باشند مثلا خود از حافظان و مانوسان با قرآن باشند و در این جهت ما پیشنهاد تشکیل شناسنامه قرآنی را برای قرآن پژوهان داریم تا مربیان خروجی این دانشگاه افردای با حد بالای دغدغه مندی قرآنی و کیفیت بالای علمی باشند.

 

·         اختصاصی شدن متون دروس معارف دانشگاهی و افزودن واحد اختیاری معارف مهدوی به متون درسی: متون دروس گروه معارف نیازمند بازنگری است چرا باید نگاه درس اندیشه اسلامی که در دانشگاه فنی تدریس می شود همانی باشد که در دانشگاه پزشکی تدریس می شود!؟ باید افق دید دروس گروه معارف تربیت متخصصان متعهد باشد که یکی از راه های این مهم اختصاصی نوشتن متون معارفی برای دانشکده های مختلف به زبان و مثال های ملموس آن دانشکده است و این مشی آموزشی ست که در آوردن مثال های قرآن هم دیده می شود.

انتخاب و تربیت مدرسین دروس گروه معارف باید با توجه به تخصص آنها باشد و بهره مندی از آنها باید به دور از منطق همه فن حریفی توسط مدیران گروه معارف باشد!

·         در رابطه با عید مبارک تحویل قدرت اجرایی کشور که تا چند روز دیگر انجام می شود عرض می کنیم امید به منزله نیروی تحمل سختی ها برای رسیدن به آرمان است هرگاه امید به دور از آرمان ها باشد سریعا به یاس بدل می شود و تدبیر هم تنها اگر برای رفع استضعاف و شکستن گردن مستکبرین باشد موجب سعادت می شود... و ضمن تبریک حماسه سازی سیاسی ملت با قدردانی از تلاش های ریاست جمهوری کنونی برای رئیس جمهور منتخب آرزوی توفیقات الهی را داریم.

·         در رابطه با هتاکی ها به اماکن اسلامی و مقدسات مسلمانان عرض می کنیم ما مجامع بین المللی و سازمان ملل را مادامی که ملل در واژه نامه ی آن ها مترادف با چند کشور محدود است به رسمیت نمی شناسیم و آن ها را از بنیان طاغوتی می دانیم ولی به آن ها اعتراض خود را می رسانیم نه از برای دادرسی بلکه برای اینکه موجب بیداری خود آن ها شود...

چگونه سر زخجالت بر آورم بر دوست

که خدمتی به سزا بر نیامد از دستم...

انهم یرونه بعیدا و نریه قریبا

والسلام علیکم و رحمه ا... و برکاته

 


[1]امام خمینیره، 16 خرداد 58