پاسخ"در محضر نور (4و5)"
به هر حال آیه برای نهی از غیبت مثالی می زند:غیبت کردن مومن مانند آن است که انسان گوشت برادر مرده اش را بخورد!چرا مرده؟به خاطر اینکه فرد غیبت شونده مثل مردگان قادر به دفاع از خویش نیست،آیا فردی از شما دوست دارد گوشت برادر مرده خود را بخورد؟به یقین همه ی شما کراهت دارید که گوشت یک انسان آن هم برادرتان را بخورید.پس غیبت او را نیز نکنید.اینکه فرمود"گوشت برادرتان "می رساند که حرمت غیبت کردن تنها مربوط به مسلمانان است زیرا برادری فقط بین مومنین است.چون در تجسس هم عیبجویی وجود دارد لذا خوردن گوشت برادر مرده مربوط به تجسس نیز می شود(گرچه در تجسس از عیب دیگری فقط خود ما مطلع می شویم).در آخر می فرماید تقوای الهی پیشه کنید که خدا توبه پذیر و مهربان است،هم افرادی را که مرتکب این گناهان نشده اند به هدایت بیشتر می رساند و با فراهم کردن اسباب،نمی گذارد به مهلکه ی گناه بیفتدچون خدا به بنده ی با تقوایش زیاد رجوع می کند. اما فلسفه ی این احکام چیست؟انسان به حکم ضرورت تشکیل اجتماع داد تا بتواند در کنار دیگران از خیر و کمکهای آنها بهره مند شود.در جامعه ای که افراد با هم انس دارند و از یکدیگر در امان هستند و فضای اعتماد واطمینان حاکم است،جامعه مبدل به یک تن واحد شده که آثار خیر و صلاح زایدالوصفش،عاید همه می شود اما عواملی مانند سوء ظن و تجسس و غیبت و...اجتماع انسانی را دچار تفرقه و فساد می کند و افراد اگرچه در کنار هم هستند اما هرگز به معنای واقعی ،اجتماعی شکل نگرفته لذا آثار خیر و صلاح چشمگیر نیز بوجود نمی آید.
*****************************
آیه ۶۹ سوره ی عنکبوت:
"والّذین جهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا و انّا اللّه لمع المحسنین"
"آنها که در راه ما جهاد می کنند قطعا هدایتشان خواهیم کرد و خدا با نیکوکاران است"
?????جهاد در راه خدا چه چیزهایی رو شامل میشه؟؟؟؟؟
پاسخ:راه خدا اگرچه از نظر دشمنان جن و انس،مشکلات فراوانی دارد اما یک قاعده وجود دارد و آن اینکه هر کس هرگونه تلاش و جهادی را فقط برای خدا انجام دهد،مشمول هدایت و حمایت الهی خواهد شد و از عنایت ویژه ی پروردگار بهره خواهد برد.این جهاد هم مبارزه با نفس و موانع درونی را شامل می شود وهم مبارزه با دشمنان و موانع بیرونی را در بر می گیرد.پس شرط رسیدن به هدف دو چیز است :یکی جهاد و دیگری اخلاص.چون تنها در اینصورت است که خدا هدایت و حمایتش می کند تا به مقصودش برسد.
امیدوارم که مفید واقع شده باشه
با عذر تاخیر