پاسخ"در محضر نور 12"و "هر یکشنبه یک سوال 12"
آیات۴،۳،۲ سوره مبارکه ی صف:
*یا ایّها الذّین امنوا لم تقولون ما لا تفعلون(۲)کبر مقتا عند الله ان تقولوا ما لا تفعلون (۳)انّ الله یحب الذین یقاتلون فی سبیله صفا کانّهم،بنیان مرصوص(۴)*
ای کسانی که ایمان آورده اید،چرا سخنی می گویید که عمل نمی کنید؟(۲)نزد خدا بسیار موجب خشم است که سخنی بگویید که عمل نمی کنید(۳).خداوند کسانی را دوست می دارد که در راه او پیکار می کنند،همچون بنایی آهن(۴)
?سوال...........پیام آیات...........بدون شرح؟
پاسخ:
پاسخ:عمل نکردن به گفتار،گاهی به خاطر ناتوانی است و گاهی از روی بی اعتنایی که در این مورد توبیخ است.عالم بی عمل ، به درخت بی ثمر ،ابر بی باران ،نهر بی آب،زنبور بدون عسل،سوزن بدون نخ و الاغی که کتاب را حمل می کند ،تشبیه شده است.در احادیث می خوانیم :علم بلا عمل حجةالله علی العبد(غررالحکم) علم بدون عمل،حجتی بر علیه انسان است.
العلم الذی لا یعمل به کالکنز الذی لا ینفع منه(امالی صدوق.ص۳۴۳).علمی که به آن عمل نشود ،مانند گنجی است که از آن انفاق نشود.
کسی که از عدالت سخن بگوید ولی عادل نباشد،سخت ترین حسرت را در قیامت خواهد داشت.
امام صادق(علیه السلام) فرمود:کسی که کارهایش تاکید کننده ی گفتارش نباشد،عالم نیست.
به امید روزی که گفتارمان صحیح و اعمالمان مطابق با سخنانمان باشد.
*****
؟?اگر ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) هم راه و ملازم
پر شدن زمین ازبیداد و ستمگری است،آیا کوشش در راه نشر احسان و نیکی و
تقوا فایده دارد یا خیر؟?
پاسخ:
اولا ،تنها ظرف حتمی و غیر قابل تغییر ظهور ، پر شدن جهان از ستم نیست.بلکه ظهور ،ظرف دیگری هم دارد که صلاح گروهی از مردم و و آمادگی بشر برای پذیرش حکومت عدل و جهانی امام(ع) است.
ثانیا،دو واقعیت ستم و پرشدن ،از امور نسبی اند.
ثالثا ، سخن عقل و فطرت و نیز ندای تربیتی تمامی انبیا و اولیا این است:حتی اگر تمام اقطار جهان را فساد و ستم فرا گرفت ،هرگز نباید از تلاش در راه اصلاح فرد و جامعه دریغ کرد.تجربه نیز نشانگر ثمرات تلاش های آن بزرگواران در همین موقعیتها ی حساس است.چه بسیار انسانهای پاک و والا را که علی رغم اکثریت فاسد و جریان فراگیر فساد اجتماعی در همین موقعیت ها تربیت کرده و به جامعه تحویل داده اند!
رابعا مصلحان و مربیان بشریت چنین توصیه کرده اند :
۱.انسانها ی متقی در راه اثرگذاری در محیط و جامعه باشند.
۲.امر به معروف و نهی از منکر را در اولویت قرار داده هیچ گاه آنها را ترک نکنند.
۳. هرگز از روح و تائیدات خداوندی نا امید نگردند که این یاس خود از گناهان کبیره محسوب می شود.
4. در بیان وظایف چشم به راهان در ضمن احادیث چنین آمده است.:
امام باقر (ع) درباره ی این ایه که می فرماید*ای مومنان !صبر پیشه کنید و یکدیگر را به آن توصیه کنید و ارتباط یابید* فرمودند :منظور این است که بر انجام واجبات شکیبا باشید،بر دشمنان خود صبر پیشه کنید و با امام چشم به راه خود مرتبط باشید.*
"نیز امام صادق (علیه السلام) فرمود:آن کس که دوست دارد از یاران قائم ما باشد باید که چشم به راه باشد،به پارسایی و حسن خلق رفتار کند و..."
نتیجه این ظهور و حکومت حضرت مهدی(عج) دو ظرف دارد ،ظرف انتخابی ما _ که صلاح و تقوی است_ و ظرف قهری ستم که نتیجه ی عدم کوشش و تلاش مردم و روند عادی روزگاران است.به حکم عقل و دستورات شرع ،انسان های دوران غیبت مامورند که ظرف اول را در باره ی خود و سپس دیگران ایجاد و آماده سازند.
در این زمینه ،نگاه کنید به:
- منتخب الاثر - ترجمه ی مکیال المکارم(ج2)
- معرفت امام عصر (عج) - مهر محبوب